Rozważanie do liturgii z dnia 2021-12-12

Bliskość Pana wywołuje radość

Augustyn Jankowski OSB

Przeczytaj Ewangelię z dnia 2021-12-12

1. Różowa barwa szat liturgicznych w tę niedzielę, ten niejako złagodzony fiolet pokutny adwentu, wzywa nas dziś do szczególnej radości. Dlaczego szczególnej? W naszych latach dziecięcych druga połowa adwentu przypominała bliskie już najradośniejsze ze świąt: nadchodzące Boże Dzieciątko zapowiadało urozmaicony obraz betlejemskiej stajenki, choinkę, a pod nią upominki. Mimo że te rzewne wspomnienia mają wciąż dla nas wartość, bliskość Pana mamy inaczej rozumieć teraz jako dojrzali chrześcijanie. Odpowiednio do tego inna ma być nasza radość, znacznie głębsza, gdyż znacz­nie wzbogacił się nasz obraz Przychodzącego Zbawiciela. Wzrokiem wiary ogarniamy już nie tylko uwiecznione w uroczystości Bożego Narodzenia pierwsze, historyczne, przyjście Jezusa Chrystusa na ziemię, ale ta wiara ukazuje nam również drugie przyjście – Jego paruzję, a co więcej – Jego nieustanną bliskość w naszej teraźniejszości. Z tej bliskości płynąca radość ma kształtować obecne nasze życie.

2. Przemawia dziś prorok żyjący w wieku VII przed Chr., w trudnej epoce dziejów Ludu Wybranego, kiedy to po królu Jozjaszu, gorliwym reformatorze, nastali znów królowie bezbożni. Ale urywek dzisiaj czytany, który następuje po wielu poprzednich groźbach, jest już kontrastowym wezwaniem Proroka pod adresem Jerozolimy, by śpiewała pieśń triumfu z powodu darowania jej win, co nastąpi po odniesieniu zwycięstwa przez Jahwe nad jej wrogami. Źródłem tej radości już mesjańskiej będzie bliskość zbawcza Boga, prawdziwego i wszechmocnego Króla, pośrodku swego Ludu, wyrażona tutaj za pomocą obrazu drogiego wielu prorokom. Mianowicie nastąpi fakt odnowienia ze strony Boga Jego pierwszej oblubieńczej miłości, miłości zawsze wiernej, względem wiele razy niewiernej dotąd Oblubienicy, którą jest Izrael. Tutaj go zastępuje stolica Ziemi Świętej, Jeruzalem. Znamienna jest zapowiedziana przy tym radość samego Boga z tego właśnie powodu.

Usilny apel Apostoła z Listu do Filipian, listu pisanego z więzienia do najbardziej umiłowanej wspólnoty, którą Paweł sam założył, uzasadnia radość chrześcijańską w nowy sposób, inny niż to uczynił Prorok w pierwszym czytaniu. Jest to radość mesjańska już częściowo zrealizowana: Panem jest tutaj nie Jahwe, lecz Jezus Chrystus, zmartwychwstały, tajemniczo już bliski. A wciąż On nadchodzi, zanim nastąpi Jego ostateczna paruzja. Więcej się dowiadujemy o radości tutaj, niż w powyższym apelu Proroka, gdyż ta nowa, już mesjańska radość, to nie tylko pożądany i trwały stan duchowy, lecz zarazem pewien współczynnik działania apostolskiego przez wyrozumiałą łagodność i budującą innych świętą beztroskę. Uczniowie Pańscy ją uzyskają na drodze ufnej modlitwy, ujawniając podczas niej Bogu wszystkie swoje potrzeby. Nagrodą już doczesną takiej postawy będzie inne dobro mesjańskie – nieopisany pokój władający całym ich wnętrzem.

Ewangelia stawia nam przed oczy typowo adwentową postać Jana Chrzciciela jako herolda nawrócenia. Urywek ten podaje jego praktyczne odpowiedzi w sprawie form pokuty. Zalecenia jego są pełne umiaru, dostosowane do rzeczywistych możliwości moralnych różnych kategorii słuchaczy, zgromadzonych dokoła niego nad Jordanem. Byli to: pobożni Izraelici, dalej celnicy uchodzący za wyrzutki społeczeństwa jako współdziałający z rzymskim okupantem, wreszcie żołnierze stojący na straży tego reżimu znienawidzonego niemal powszechnie. Zarazem zapowiada Jan Chrzciciel nadchodzącego już Mesjasza jako mocniejszego od siebie w realizacji Bożych zamierzeń. Nie do wody bowiem, lecz do ognistego żywiołu Ducha Świętego będzie Mesjasz dosłownie „zanurzał” ludzi, co tłumaczymy dziś „chrzcił”. Jako Sędzia eschatologiczny oddzieli w swoim ludzie pszenicę przeznaczoną do wiekuistych spichlerzy od plew skazanych na ostateczne spalenie.

3. Przez wszystkie trzy czytania przewija się jeden wątek teologiczny: dynamiczna, przechodząca górą ponad niewiernością ludzką, inicjatywa zbawcza Boga, zapowiedziana w Starym Testamencie, ma być ciągle realizowana w Nowym po to, by w nim przybrać wreszcie swój kształt ostateczny. Dominantą tych tekstów, jakby pierwszym wysnutym z nich wnioskiem, jest mesjańska radość, która się potęguje z postępem dziejów zbawienia. Ta radość – obok mesjańskiego dobra, jakim jest pokój – jest dana i zarazem zadana uczniom Chrystusa jako cenny środek ich działania apostolskiego na otoczenie. Druga zaś typowa dla adwentu myśl o dwóch przyjściach Chrystusa obleka w tym urywku ewangelijnym szczególny kształt Janowego nawoływania do nawrócenia, które wyda w wyniku godne owoce pokuty – rzeczywistą poprawę życia. Motywacją tej odmiany winien być nieuchronny sąd ostateczny sprawowany właśnie przez Chrystusa.

4. Tytuł obchodu tej niedzieli można ująć w formę tryptyku: potrzeba, warunki i owoce radosnej bliskości Pana. Potrzebę uzasadni apel Proroka. W nim szczególny akcent spoczywa na tęsknocie za odwieczną, oblubieńczą miłością Boga do swego ludu. Ta miłość, niczym nie zrażona, tym razem jest już obecna w pełni ery mesjańskiej, dzięki inicjatywie Boga, który sam pragnie żyć pośrod­ku swego ludu tyle razy dotąd niewiernego. Warunkiem wstęp­nym odczuwania radosnej bliskości Pana jest umożliwione przez Niego ponowne „zanurzenie się w Duchu Świętym i ogniu” przez pokutę, trafnie określaną jako „pracowity chrzest”. Zanim jednak nastąpi ostateczna i wiekuista nasza radość jako Bożej pszenicy w wiekuistym spichlerzu, już teraz winniśmy promieniować radością i niewysłowionym Bożym pokojem, bo Pan jest blisko. Wia­ra w tę bliskość nadaje naszej modlitwie, ufnej i pełnej wdzięczności, moc uwalniającą nas od zbędnej troski o siebie.

Fragment książki o. Augustyna Jankowskiego OSB z serii "Przy stole Słowa"

Kalendarz na rok 2024

Pomóż w rozwoju serwisu

Aby nasz serwis mógł się rozwijać i trwać potrzebujemy regularnego wsparcia finansowego. Nie publikujemy komercyjnych reklam, jedynym źródłem finansowania jest Państwa wsparcie.
Zostań naszym patronem i ofiaruj nam wsparcie finansowe.

Dokonaj wpłaty

W NOWYM NUMERZE NIEDZIELI

Kotwica duszy
Chrystus powstał z grobu, Chrystus naprawdę zmartwychwstał! Jak przebić się z tą nowiną do ludzi, którzy tak mocno uwierzyli w radość życia ziemskiego, że już nie interesuje ich radość życia wiecznego? – pytamy o. prof. Jacka Salija, dominikanina.

Zobacz Zamów e-wydanie

Księgarnia Niedziela

Maryja. Matka Jezusa
Autor pochyla się nad wszystkimi tekstami ewangelicznymi, w których ukazana jest Matka Jezusa od Zwiastowania aż po Golgotę. W ostatniej części książki co stanowi cenne dopełnienie tego wyjątkowego portretu Maryi autor przywołuje obrazy Maryi obecne w pismach apokryficznych.

Zobacz

Liturgia na Twojej stronie WWW

Masz własną stronę i chcesz umieścić na niej liturgię dnia? Skorzystaj z naszej propozycji. Oferujemy wstawki z tekstami liturgii, które w bardzo prosty sposób dostosujesz do szaty graficznej na swojej witrynie.

Zobacz

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję